Spørgsmål ved opstart som ejendomsfotograf.

Spørgsmål ved opstart som ejendomsfotograf.

Jeg får ind imellem mails fra andre fotografer, som jeg glædeligt besvarer på bedste vis.

Jeg modtog disse 4 klare spørgsmål fra Steen i forbindelse med hans mulige opstart som ejendomsfotograf.

  1. “Skal en ejendomsmægler tjene på fotopakker, eller står de bare for formidlingen?”

    Svar:
    De fleste (hvis ikke alle) ejendomsmæglere lægger et beløb oveni, når de sælger fotografens ydelse videre til deres kunder/sælgerene.
    Beløbet varierer og deres samlede viderefakturering kan ligge fra alt mellem 2.500 til 8.000,- kr. inkl. moms. Det kan være for en ydelse som de selv har givet 1.000,- kr. for. Er det fair? Ejendomsmæglerne har selvfølgelig også noget arbejde ved billedhåndtering. De skal vælge ud og sætte ind i deres forskellige annoncesystemer. Men nogle mæglere bruger det desværre også som en måde at tilbyde et billigere salær på, og så tjene det tabte ind skjult ved disse ekstra omkostninger hos kunden. Det er ikke fair!
    Der er en grænse. For det er svært som fotograf at forsvare kvaliteten af et stykke arbejde man yder for 1.000,-kr, som kunden så i sidste ende skal betale 8.000,- for. Det kan give komplikationer mener jeg.

  2. “Hvis jeg henvender mig og laver aftale direkte med en ejendomsmægler, hvor meget skal jeg egentlig tage for fotografering ?

    Kan du give et par eksempler måske, bare så jeg ikke slynger en pris ud ved henvendelse, og de så falder ned af stolen af grin.”

    Svar:
    Det afhænger meget af hvad du vil levere og hvad de ønsker at få. Jeg var engang til møde med en ny kunde, hvor jeg havde en prisliste med. Problemet var så bare at han ikke ønskede 15 billeder, men kun 10… så måtte jeg jo også gå ned i pris, ikke så fedt. Så spørg ind til hvad de ønsker, før du giver en pris. Jeg har skrevet dette indlæg om fotopakker, fordele og ulemper, hvor jeg beskriver de forskellige måder at sætte sine fotopakker op på. Se indlægget her
    Når du har fundet dine pakker, er mit bud at dine pakker burde ligge fra minimum 800,- ex moms og op, afhængig af hvad de leverer. Men uanset indholdet (fx. antal billeder, produkter eller størrelse bolig) indebærer en fotosag som regel altid at du skal booke tid, fotografere, opmåle til plantegning, køretid til/fra sagen. Derefter skal der redigeres billeder og rentegnes plantegning (enten af dig selv eller via outsourcing som giver dig en udgift). Ud over det skal din indtægt på fotografering også dække internet, mobil, computer, evt licenser til redigeringsprogrammer, revisor osv. osv. Desuden er ejendomsfotografi meget sæsonbetonet, så man skal løbe stærkt om foråret og huske at lægge penge væk til de sløve mørke måneder, hvor man ikke kan køre på fuld tid.

  3. “Er markedet ved at være overtaget af de store foto firmaer, zentuvo, diakrit, zigna, eller er der stadig muligheder for at få aftaler med ejendomsmæglere?”

    Svar:
    Det er rigtigt at markedet for ejendomsfotografi er dækket ind af mange spillere. Esoft, Zentuvo, Diakrit, Zigna, Cr3 og NMC. Og det farlige for uafhængige ejendomsfotografer er, at selvom du måske kun behøver 3-6 faste mæglere at køre for, så kan butikkerne i kæden pludselig blive påtvunget at de skal bruge en specifik leverandør. (Mere om det i et andet indlæg) Og sådan kan du miste alle dine kunder på en måned eller to.
    Det som mange fotografer heller ikke ved, er at når de skal begynde at levere billeder, er de også 95% afhængige af at kunne levere billederne direkte til ejendomsmæglernes annoncesystemer. Det er som regel ikke nok at bruge wetransfer eller dropbox, for hvis mæglerne har været vant til at benytte et system via en leverandør, så har de svært ved at skulle påtage sig det manuelle arbejde der er ved at uploade billeder, frem for bare at trykke på en sync-knap på en oversigtsside hos leverandøren.
    Den sidste del her med en sync-knap har jeg investeret meget i gennem årene, så mit eget system på inframe.dk kan synkronisere med diverse annoncesystemer. Så sig til hvis du vil vide mere om dette. Det er nemlig næsten umuligt at køre uden et bestilling og billedhåndteringssystem til mæglerne. Hvis du ellers får charmet dig ind hos nogle ejendomsmæglere og har en nem måde for dem at håndtere dine billeder, så kan jeg absolut sagtens se at man som ene mand kan finde sig en kundekreds. Husk du har noget de store leverandører ikke har, du kan levere en personlig oplevelse og skræddersy dit produkt til dem. De store leverandører har som regel faste pakker og produkter, og så er det aldrig sikkert at det er den samme fotograf ejendomsmægleren får ud hver gang.

  4. “Har du et godt tip til at opnå kontakt med de forskellige mæglere (markedsføring)?”

    Svar:
    Jeg har prøvet at sende materiale ud til butikker. Nytter intet. Så har jeg kørt rundt og afleveret det personligt. Nytter lidt mere, men alligevel svært. Det er noget af de sværeste at lave cold calls på. For hvorfor skulle de skifte?
    En metode jeg har haft held med over for en kunde jeg gerne ville lande var, at jeg kiggede deres sager igennem. Fandt en sag hvor billederne var dårlige eller som trængte til friske billeder. Så kørte jeg forbi adressen og tog nye udendørs billeder (i mig tilfælde var det et forladt hus) og så arrangerede jeg med mægleren at jeg kunne få et 10 minutters møde en dag. (Det er de som regel friske nok på, de er jo selv sælgere). Til mit møde fortalte jeg så en kort intro om hvordan jeg arbejde og leverer billeder, og så trak jeg mit Es frem. På mødet illustrede jeg så hvordan mit system hurtigt kunne levere billeder til deres hjemmeside. Jeg loggede ind med deres i forvejen oprettede brugernavn på inframe.dk hvor jeg så fandt den pågældende sag frem og viste dem de nye billeder jeg havde taget. Jeg plottede billederne ind i deres annoncesystem og vupti, så havde de friske gratis billeder på en af deres sager. Det gav pote. Dermed kunne de se mit arbejde, hvor nemt de bestilte og fik leveret billederne. På det korte møde, fik jeg fjernet mange ubekendte faktorer i deres øjne. Så var det bare om de kunne se økonomien i et skift og om de synes om mig som person.

Grundlæggende skal du bare forberede dig grundigt når du skal lande en kunde. Hvem kører de med nu? Hvor ligger deres nuværende prisleje? Hvad svarer du når de spørger ind til din evt. sygdom og ferie? Hvad kan du stille som alternativ til billedhåndteringssystem, når de spørger om du kan levere til C&B, Domidont, MPS eller Mindworking? Hav svar på det og du er forberedt. Og find så dine stærke kort frem og spil den. Hurtig personlig levering. Kun én person de skal ringe til, og du kender altid svaret om booking, redigering, plantegning osv. Og det er altid dig de får, når de bestiller. Det er ikke som de store leverandører der sender deres bedste fotografer ud i starten, og så får mægleren pludselig tildelt en mindre erfaren fotograf. Du vil altid tage deres billeder, og du ved præcis hvordan de ønsker det.

Så giv den max, og hvis det ikke lykkedes, må du tage et par år som freelancer og skabe dig et navn og netværk.

About The Author

Jeg startede som ejendomsfotograf i 2004 efter min uddannelse som Multimediedesigner. Jeg kom tilfældigt ind i branchen, efter min søster blev ansat som fotograf hos Esoft, som på det tidspunkt manglede fotografer. Med min baggrund i billedbehandling og stræben efter rene linjer i design, faldt jeg hurtig for faget. Jeg har nu arbejdet som ejendomsfotograf i over 15 år, og jeg synes stadig det er en utrolig spændende branche.

Leave Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.